Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 17. juli 2011

Sitroncupcakes med hjemmelaget sitronfluff


Cupcakes er blitt veldig populært å lage, og finnes i uttallige varianter. Sitroncupcakes med hjemmelaget sitronfluff er ikke hverdagskost her i huset, men måtte bare lage det idag. Resultatet ble kjempegodt. Søtt og godt, samtidig som det er litt friskt og syrlig.


Lager alltid mine cupcakes/muffins i muffinsbrett. Da beholder de lettere fasongen, i tillegg til at det er lettere at alle blir like. Setter ofte doble former i brettet så ikke selve kaken skal synes gjennom papiret. Idag hadde jeg ikke nok til å sette dobbelt opp av fargede former, så satte vanlige hvite former oppi de fargede.

Lagde vanlige lyse cupcakes, men erstattet litt av væsken med sitronsaft.


Sitronfluff trinn-for-trinn:


Ingrediensene er 5 stk Fox og 3 dl kremfløte


Lønner seg å dele opp karamellene før de skal smeltes, så går det raskere. Lurt da å bruke saks, kniv blir bare seigt og vanskelig.



Varm opp kremfløten og ha i karamellene.


Rør til alle karamellene er smeltet, og det har fått en jevn og fin konsistens. Settes i kjøleskapet til avkjøling, gjerne natten over.


Pisk den avkjølte blandingen med maskin....


...til den har konsistens som pisket kremfløte. Vær obs på at dette går veldig raskt, så du ikke risikerer å piske det til sitronsmør.






Så er det bare å sprøyte fluffen på cupcakene. Har her valgt å pynte med ulike perler.

Kakene må stå kjølig frem til servering, og smaker best samme dag.
Istedet for Fox-karameller, kan hvilke som helst andre fruktkarameller brukes. Det går også an å erstatte Fox feks med Japp/Mars, og da få en helt annen krem med samme fremgangsmåte. Fluffen er veldig enkel å lage, og kan lages i uttallige varianter avhengig av hva man smelter i kremen.

Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Den Fox fluffen din høres bare utrolig godt ut. Jeg har laget mange sjokoladevarianter av fluff, men ikke tenkt over å bruke Fox. Må prøves :-)

    SvarSlett
  2. Ja, denne fluffen er skikkelig god, syrlig og søt på en gang. En av mine favoritter til cupcakes, men også god som kakefyll:-)

    SvarSlett