Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 9. august 2011

Lun og crispy blåbærpai


Varm blåbærpai med is er en av mine mange favorittdesserter, og her om dagen måtte jeg bare lage den. Den er enkel å lage, også høres den jo ihvertfall litt sunn ut siden den inneholder mye blåbær og havregryn. Utseendemessig ser den nok ikke spesielt fristende ut, men den har en veldig god smak.

Deler her oppskriften min på "Lun og crispy blåbærpai"

1 liter blåbær (frosne eller ferske)
300 g margarin
6 dl havregryn
3 dl sukker
3 dl hvetemel


Fordel blåbærene i en ildfast form (størrelse som en standard lasagneform). Bland sammen alt det tørre i en stor bolle, og ha i smeltet margarin. Smuldre dette jevnt sammen, og fordel som et lokk over blåbærene.


Stekes ved 200 grader i sa 25 minutter, til den har fått en gylden skorpe. La den avkjøle litt før servering. Smaker godt med is, krem eller vaniljesaus til. Og restene smaker også godt selv om den da har blitt kald.

Oppskriften kan gjerne varieres. Smaker godt med ferdigkjøpt "Skogsbærblanding" eller bare epler også. Hvis den lages med epler, smaker det godt å drysse litt kanel på.

Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Paien ser kjempe god ut! :-D
    Vi tenker vi skal lage den no :-)

    SvarSlett
  2. Takk! Håper dere fikk laget den og at den falt i smak:)

    SvarSlett
  3. Her Sissel og Anita er blåbærpaien !

    SvarSlett