Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 31. desember 2011

Napoleonskake trinn-for-trinn


Så ble det noen Napoleonskaker denne jula også... Har lagt inn oppskrift på kaka lenger nede i bloggen, men har likevel fått endel spørsmål om hvordan jeg "egentlig" gjør det. Har derfor laget en trinn-for-trinn-beskrivelse idag, siden jeg likevel skulle lage denne kaka til nyttårsfeiringen.

Selve oppskriften finner du ved å klikke her, men fremgangsmåten er som følger:


Legg de frosne butterdeigsplatene på et bakepapir, og la de tine i ca 20 minutter. Kjevle de ut med litt mel, slik at de blir litt større enn kakeringen du skal lage kaka oppi. Prikkes tett-i-tett med en gaffel, så de ikke hever seg eller kryper under steking. Når de er ferdig stekt, trykker du kakeringen hardt på den nystekte kakebunnen, slik at du sitter igjen med en kakebunn som passer perfekt oppi kakeringen. Dette gjentas med toppen.

Pisk kremfløte, ha i vaniljekrem, rom og gelatin. Legg den ene kakebunnen på et fat med kakeringen rundt, hell over kremen, og legg på kaketoppen. Trykk denne forsiktig ned slik at kremen komme jevnt ut til kantene på kakeringen, og det ikke blir luftrom. Settes kjølig.


Pisk eggehvite, rom og melis til jevn og luftig konsistens. Bres forsiktig over kaka mens den fortsatt er i ringen. Sett på evt kakepynt mens kremen fortsatt er klebrig på toppen. Settes kjølig.

Kaka skjæres forsiktig løs fra kanten med en kniv, og kakeringen løftes bort. Klar til servering, lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar