Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 8. desember 2011

Sjokoladekake med Jack Sparrow - og fremgangsmåte på flettet kurvmønster


Pirates of the Carribean er en av favorittene til min store lille gutt, og derfor måtte det bli kake med han på til denne bursdagen. Selve kaken er en vanlig sjokoladekake, pyntet med sjokoladesmørkrem som er flettet på med kurvmønster.

Til denne kaka brukte jeg dobbel porsjon av denne sjokoladesmørkremen

Sjokoladesmørkrem som egner seg godt til dekorering av kaker:
100 g margarin
300 g melis
1-2 ss kakao
1-2 ss vaniljesukker
3 ss kaffe

Alt piskes til luftig krem med maskin.

Til denne kaka har jeg laget et kurvmønster med tip-settet som fås på IKEA, måtte bare teste det. Selve tip-ene er veldig greie, men posen er absolutt ubrukelig for dere som vil kjøpe settet. Posen er laget av "silke-stoff" der smøret i smørkremen trekker gjennom, så det blir en fettete fornøyelse. Bruk en brødpose inni stoffposen, så går det veldig fint...det har jeg erfart...og da kan plutselig posen anbefales likevel.


For å lage kurvmønsteret, lages først en vannrett linje med smørkremen. Så legges loddrette linjer over første streken med ca en tip-bredde mellom. Fortsett med en ny vannrett linje, og deretter loddrette, som vist på bildet. På en kake starter man nederst ved fatet og jobber seg oppover. Tar litt tid, men er enkelt når man først kommer i gang. Dette mønsteret kan også brukes på vanlige bløtkaker med pisket kremfløte.

På toppen plasserte jeg Jack Sparrow, en plastfigur jeg fant på gutterommet, og med noen gullmynter falt den godt i smak hos 8-åringer.

1 kommentar:

  1. noe så flott og herlig... Superflott kake og super blogg. ;)

    SvarSlett