Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 29. januar 2012

Banan- og sjokolademuffins med stekt kremostglasur


Kjøpte en dag disse søte muffinsformene, og bakpå pakka stod det oppskrift på banan- og sjokolademuffins med stekt kremostglasur. De måtte jo bare testes nå...

Bunndeig:
2 store bananer
ca 3/4 dl nøytral olje
190 g hvetemel
190 g sukker
25 g kakao
1 ts natron

Mos bananene godt sammen med oljen. Bland i det tørre til en jevn deig. Tilsett litt mer olje hvis den virker for tykk.

Toppdeig:
100 g kokesjokolade
200 g Tine kremost naturell
70 g sukker
1 egg

Grovhakk sjokoladen, og bland i resten av ingrediensene til en jevn masse.

Ha bunndeigen i muffinsformer til de er halvfulle, og fordel toppdeigen oppå. Stekes på 175 grader i ca 25 minutter.

Denne oppskriften holder til ca 16 muffins. Viktig å bruke muffinsbrett med papirformer oppi til disse muffinsene, siden de ellers vil ha vanskelig for å beholde fasongen siden deigen er så "tung".

Synes muffinsene ble saftige og gode, med en litt kraftig banansmak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar