Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 2. april 2012

Gulrotkake med brannbil og flammer


Skulle bake kake til en liten kjekkas på 5 år som liker både brannbiler og flammer, og som i tillegg har en mamma som sa det måtte være gulrotkake. Sånn ble resultatet...


Gulrotkake
3,5 dl sukker
4 egg
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
3,5 dl hvetemel
1 3/4 dl nøytral olje
5 dl revet gulrot


Pisk eggedosis av egg og sukker, og bland deretter resten av ingrediensene i eggedosisen. Ha deigen i bakepapirkledd form. Stekes i ca 35 minutter på 180 grader. Sjekk med kakenål om den er ferdig.

Ostekrem
250 g melis
100 g romtemperert smør
150 g Kavli smøreost Naturell


Bland ingrediensene sammen med maskin til en jevn krem. Bre over den avkjølte kaka. Jeg hadde i litt grønn farge, og litt ekstra melis for en fastere konsistens siden kremen også skulle ned på sidene.

Så til detaljene, som består av farget marsipan i svart, gul, brun og rød.
Kjevle ut litt svart marsipan og skjær ut en veistripe. Legg små gule striper på midten av veien. Til stein i veikanten blandet jeg litt svart og brun marsipan og trillet ut ujevne kuler. Til bål brukte jeg et telys i midten, lagde noen brune trestammer, og puttet på litt flammer i farget marsipan.


Rundt kanten på kaka satte jeg på flammer i farget marsipan. De er stukket ut med bladutstikker, men kan også bare skjæres ut for eksempel med et pizzahjul. Det er bare fint om du "slurver" med fargingen av marsipanen, for det blir mer liv i flammene om fargen er ujevn.


Og så på med bilen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar