Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 20. mai 2012

Cupcakes med vaniljesaus


17.mai har akkurat gått av stabelen, og det betyr at vi må levere til kakelotteriet på skolen. Prøvde ut en ny vri på cupcakene, og hadde vaniljesaus både i røra og toppingen. Ble saftig, med en god smak av vanilje.

Oppskriften her gir ca 30 stk, og toppingen er rikelig.

Cupcakes med vaniljesaus
250 g smør
4 dl sukker
4 egg
2 dl ferdig vaniljesaus
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver

Pisk smør og sukker lyst og luftig med maskin. Ha i ett og ett egg, og deretter resten av ingrediensene. Stekes i papirformer i muffinsbrett, 175 grader i ca 15 minutter. Går fint å steke 20 stk om gangen, selv om ett brett bare tar 12 stk. Se på bildet hvordan jeg har satt muffinsbrettene oppi hverandre, og likevel får begge inn i ovnen samtidig.

 

Vaniljesaustopping

250 g smør
1,5 dl vaniljesaus
ca 2 pk melis

Blandes til en jevn krem med maskin. Pisk litt lenge, så blir den ekstra luftig. Cupcakene på bildet er ikke tilsatt farge, de blir svakt gule på grunn av sausen. Tilsett mer melis eller saus alt etter konsistensen, den må være så stiv at den holder fasongen når du rører i den med en skje.




Rosene er sprøytet med tip 2D fra Wilton. Start med å holde sprøyteposen loddrett over midten av cupcaken, sprøyt forsiktig ut litt, og fortsett deretter rundt i ring til du har fått ønsket størrelse. Husk at posen hele tiden skal holdes loddrett. Når du har gjort dette noen ganger, ser du at det faktisk er en av de raskeste måtene å pynte cupcakes på.

Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Fulgte denne oppskriften og laget muffins til dåpen av gutten min.
    De ble sååå gode!
    Fikk ikke glasuren så stiv som din, men gode og fine ble de uansett.
    Supersaftige, selv etter å ha vært fryst.
    Takk for at du deler oppskrifter med oss!
    *Otta*

    SvarSlett
  2. Nydelig! Tusen takk!

    SvarSlett
  3. Nam! Ser aldeles nydelig ut:-)

    SvarSlett