Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 3. mai 2012

Kesamkake


Her om dagen kom jeg over en kake som inneholdt vaniljekesam, som jeg bare måtte prøve. Kaka minner litt om ostekake, men er litt mer syrlig. Den er nok kanskje antydning til litt sunnere enn vanlig ostekake også, for de som er opptatt av det... Frisk og god var den, og holdt seg godt i kjøleskapet.

Pleier alltid lage denne type kaker i støpte aluminiumsformer. Har du ikke slike former, går det fint å lage i vanlig springform også, men da må du lage kaka i motsatt rekkefølge. Start da med bunnen, deretter fyllet, og til slutt gelelokket. Her er fremgangsmåten jeg brukte i støpt form.

Gelelokk:
1 pk bringebærgele
2,5 dl vann

Kok opp vann, ha i gelepulveret og rør godt. Ha i støpt aluminiumsform eller annen tett form. Avkjøles til geleen har stivnet.

Fyll:
1 pk sitrongele
4 dl vann
3 dl kremfløte
6 dl vaniljekesam
ca 1 dl melis

Kok gele av vann og gelepulver, og la det avkjøles, men ikke stivne. Pisk krem av fløten, og ha i melis og kesam. Ha i den avkjølte, men fortsatt flytende geleen. Helles over  den stivnede geleen i kakeforma. La massen stivne i kjøleskapet.

Bunn:
300 g Bixit
125 g smør

Knus kjeksen og bland den med smeltet smør. Bre forsiktig over fyllet. La stivne i kjøleskap.

Når kjeksbunnen også har stivnet, kan kaka tas ut av forma. Dypp da forma ca 5 sekunder i glovarmt vann, og hvelv kaka ut på et fat. Her har jeg pyntet med litt friske jordbær og bringebær, og litt melkesjokoladehjerter.

4 kommentarer:

  1. hei
    Har lyst til å lage denne kaken i bamseform til datter som fyller år snart. Jeg lurte på om du har prøvd å lage denne med lime kesam og hvordan resultat evnt ble. Endret du på noe? Blir kaken like god hvis den lages dagen før servering. Håper på svar.

    SvarSlett
  2. Har kun laget med vaniljekesam. Andre smaker burde også bli bra uten å endre på resten av oppskriften. Denne kaken lagde jeg dagen før servering. Like god etter etpar dager.

    SvarSlett
  3. Hei
    Jeg er veldig glad i denne kaken. Tenkte å prøve den med et annet gelelokk denne uken. Har du laget den med blåbærgeleen eller pasjonsfruktgeleen? Hva anbefaler du? Evnt prøvd andre varianter av gele eller kesam?

    SvarSlett
  4. Har kun laget varianten som står i oppskriften. Prøvde lage ostekake med blåbærgele, men det smakte kunstig. Pasjonsfrukt blir nok bra👍

    SvarSlett