Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 3. juni 2012

Vaniljekake med vaniljefluff fylt med friske bringebær

Har en tendens til å ende opp med sjokoladekaker når det skal bakes. Her hadde jeg lyst til å prøve på en vaniljekake jeg fant oppskrift på. Kombinerte denne kaka med litt friske bringebær, og en luftig vaniljefluff. Denne fluffen smaker nesten som "dansk guf" som du får på kuleis i Danmark. Det er samme oppskrift som "Whipped Vanilla Bean Frosting" fra boken Love Manuela.

Vaniljekake

225 g smør
600 g sukker
7 egg
4 ts vaniljesukker
400 g hvetemel
1/4 ts bakepulver
1/4 ts natron
250 g rømme


Pisk smør og sukker lyst og luftig. Pisk deretter inn ett og ett egg. Ha i resten av ingrediensene og rør godt. Stekes i 2 former på 20 cm ved 165 grader i en time.

Vaniljefluff

7 eggehviter
5 dl sukker
vaniljesukker

Ha ingrediensene i en bolle over vannbad, og pisk for hånd til alt sukkeret er smeltet. Ha det deretter over i kjøkkenmaskin, og pisk videre i ca 7 minutter, til du får en luftig fluff, nærmest som marengs.

Del hver kake i to lag. Legg fluff og friske bringebær lagvis med kakebunnene, og ha kakering rundt som støtte. Jeg brukte bare tre deler, den siste delen skal det bli cakepops av. Kaka blir likevel så høy at det måtte to kakeringer til for å støtte opp. Avkjøles litt, så kaka får "satt seg".
Ta kakeringene forsiktig bort, og ha deretter resten av fluffen rundt kaka. Dryss på litt perler til pynt..

Smaker best samme dag som fluffen er laget, siden den kan bli litt "sukret" hvis den står for lenge. Vaniljekaka derimot er veldig holdbar, og kan med fordel lages et par dager i forveien og oppbevares i tett plast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar