Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 13. oktober 2012

Grove rundstykker til en mer fristende matboks


Utrolig hvor mye "nyttig" en kan finne på Biltema når en rusler rundt i hyllene på oppdrag fra mannen. Jeg kom over disse silikonformene, og tenkte at de måtte være geniale til søte små rundstykker ungene kunne ha på nista. Unger spiser jo også med øynene, så kanskje matlysten blir bedre?

Fant en oppskrift i oppskriftspermen min som jeg bare justerte litt på. Viktig at det blir en løs deig, så den "flyter" litt ut i formene slik at detaljene blir mer synlige. Runstykkene blir ganske små, myke og saftige. Stekeskorpa på disse blir tynn og myk, så dette blir barnevennlige rundstykker.

Rundstykker til figurformer (24 rundstykker)

250 g grovbakstmel
50 g havregryn
200 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 pk tørrgjær
litt salt
1 egg
3 ss olje
5 dl lunka vann

Alt røres sammen for hånd til en jevn røre, blir nærmest konsistens som vaffelrøre. Hell i silikonformene, ikke nødvendig å smøre de, og etterhev ca 20 minutter. Stekes ved 220 grader i 10-12 minutter.

Det er selvfølgelig bare å justere på melinnholdet etter ønske om hvor grove rundstykkene skal være. Skal være ca 500 g mel totalt.

La rundstykkene hvile i formene ca 5 minutter etter de er stekt, så slipper de lett ut av formene.

Oppskriften gir ca 24 rundstykker i disse formene. Røra kan oppbevares i kjøleskapet i inntil 5 dager, så nå kan det bli nystekte rundstykker daglig. Rundstykkene er saftige etpar dager oppbevart i tett plast, og er også fine å fryse slik at man tiner etter behov.

Bilde av silikonformene

1 kommentar:

  1. Lagde nettopp disse...
    Og WOW så fantastisk LETT :D
    Og de falt kjempegodt i smak hos den 5 år gammle datteren min og meg selv! :)
    Takk for en super oppskrift! :)

    Heidi

    SvarSlett