Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 15. desember 2012

Kransekakestenger

Kransekakestenger står også på listen av det fryseboksen må inneholde før jul, og selvfølgelig med litt sjokolade på.
 
Denne oppskriften er beregnet på en kransekake på 18 ringer, men jeg synes det er så mye mer praktisk å lage det som stenger som kan tines etter behov.
 
500 g malte mandler
500 g melis
3 ss hvetemel
4 eggehviter

Alt blandes sammen med maskin. Eltes lenge for å få den seige konsistensen. La deigen hvile i kjøleskapet noen timer, gjerne natten over, før den trilles ut til fingertykke pølser. Når deigen er helt kald, er den veldig god å jobbe med, og den er ikke klissete.
 
Pleier trykke et mønster på toppen av de med min Tupperware deigskrape, som har et sikk-sakk-mønster i siden. Er jo strengt tatt ikke nødvendig når de skal dekkes med sjokolade som på bildet, men ser litt finere ut før sjokoladen kommer på. Dessuten forhindrer det at de får sprekker i skorpen på toppen under steking.

Stekes ved 200 grader i 9 minutter. Viktig at de ikke stekes for lenge. Avkjøles på rist.

Etter at de er avkjølt kan de pyntes med litt sjokolade. Har her smeltet kokesjokolade med litt smør, hatt det i en sprøytepose, og sprøytet over.
 
Oppbevares i fryseboksen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar