Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 4. desember 2012

Putekake til dåp

 
Ny dåpskake, denne gang til ei jente som heter Anna Sofie! Selve fremgangsmåten på hvordan kaka ble til, blir akkurat samme som kaka til Oliver som du finner her.  Denne kaka er trukket i rosa MMF.
 
Rutemønsteret på den forrige kaka, lagde jeg med en lang linjal. Denne gangen brukte jeg dette skjære-verktøyet, som gir ulikt mønster på strekene alt etter hvilket hjul som velges. Jeg valgte et som så ut som en vanlig "rett-søm" på puta.

 
Babyen er laget av marsipan. Først knar du marsipanen myk i hendene, og trykker den godt ned i forma. Forma settes så i fryseren i 10-15 minutter, og da er det lett å få marsipanfiguren ut av forma. Den vil bli veldig svett når den tiner, men den tørker i romtemperatur etter et par timer. Marsipanbabyen kan lages flere dager på forhånd.
 
Forma er laget av silikon. Jeg kjøpte min da jeg var i New York, hos nycake.com. Finner den ikke i nettbutikken deres nå, men sugarcraft.com pleier ha disse inne.
 
Kaka oppbevares naturlig nok i kjøleskap frem til servering. Babyen oppbevares i romtempereatur, og settes på kaka rett før servering. Ellers kan den lett bli "svett" igjen om den står i kjøleskapet sammen med kaka.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar