Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 28. mars 2013

Marengsrull

Dette er en marengskake som er både myk og sprø samtidig. Den kan fylles med det du måtte ønske av frukt og bær, men originaloppskriften sier kun banan og eventuelt litt kokesjokolade. Mamma har laget denne kaka til oss i "alle år", og det er fortsatt den som forsvinner først fra kakebordet, så er verdt et forsøk å bake.

4 eggehviter
1 knivsodd salt
3 dl sukker
1 pk "vaniljesaus til koking" - bare pulveret

3 dl kremfløte - piskes til krem
2 bananer
evt kokesjokolade i biter

Pisk eggehviter og salt stivt. Bland sukker og vaniljesauspulveret sammen, og bland det deretter i den stive eggehviten. Bre massen ut i en bakepapirkledd langpanne, og stek i ca 25 minutter ved 160 grader.
Når kaka er ferdig stekt, hvelves den over på et stekebrett som er dekket med et kjøkkenhåndkle. Løft av langpanna, fjern bakepapiret, og legg langpanna over marengsen igjen mens den avkjøles. Dette er for at den skal holde seg myk så den senere kan rulles sammen.
Like før servering bres det over pisket kremfløte. Del bananene i biter og fordel jevnt over. Jeg hadde i tillegg litt blåbær, bringebær og daimstrøssel. Rull sammen ved hjelp av kjøkkenhåndkleet til en litt "løs rullekake", og den er nå klar til servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar