Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 2. april 2013

Glutenfri sjokoladekake uten melk

Dette er Toro sin sjokoladekakemix for langpanne! Den er uten gluten og melk. Skulle ha en barnebursdag her, og ville prøve den, siden alle kunne spise den. Valgte å lage en glasur som helles varm over kaka slik at den trekker nedi, i håp om at den skulle bli ekstra saftig. Og det gjorde den...
  
Følg anvisningen bak på posen for selve kakemixen. Mens kaka steker, gjør du klar glasuren, slik at den er klar når kaka tas ut av ovnen.

Glasur
100 gr smeltet melkefri margarin
350 gr melis
4 spiseskjeer kakao
2 ts vaniljesukker
6 spiseskjeer rismelk

Ingrediensene varmes opp i kjele til det har fått et lite oppkok. Viktig at glasuren er klar når kaka er ferdig stekt.
 
 Stikk kaka med gaffel med en gang den er tatt ut av ovnen, som vist på bildet...
...hell deretter over den varme glasuren. Bre den jevnt utover, slik at den får trekke nedi kaka.
Når kaka har blitt kald, vil den se veldig hullete ut etter at glasuren har trekt nedi kaka. Da lagde jeg en ny porsjon glasur og hadde over, og kaka ble da jevn og fin.
Skjæres i biter når den er helt avkjølt. Til pynt hadde jeg litt sjokoladesmørkrem (husk melkefritt smør), litt bringebær og sitronmelisse.
Denne kaka har god holdbarhet, og var like god etter noen dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar