Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 5. juni 2013

Kronekake

En rosa prinsessekrone-kake til prinsesse Vilde! Fant tips på nettet hos Villa Perlesukker, og lagde her min egen utgave. Viser trinn for trinn hvordan den ble til. Den er mye enklere å få til enn en skulle tro!
Kaka er laget av to vaniljekaker, som begge er stekt i 20 cm former. Oppskrift på kakebunnene finner du her. Du kan bruke hvilken som helst kake, det viktigste er at du velger en kake som er fast i konsistensen slik at det blir lett å skjære pene biter til toppen av krona. Skjær av stekeskorpen på toppen på begge kakene. Den ene kaken deles i to lag, mens den andre beholdes som den er, sånn som bildet viser.
Legg et lag av den delte kaka på et fat, med kakeringen rundt som støtte. Jeg valgte å fylle kaka med jordbærmousse og friske jordbær. Moussen er pose-mousse fra Dr.Oetker. Legg det andre kakelaget over, og ha igjen på et lag mousse og jordbær.
Snu den siste hele kaken opp-ned, så får du rette kanter å skjære i. Sett en tannpirker i midten av kaka. Merk deretter opp langs kanten med tannpirkere, tilsvarende tallene på en klokke (12).
Skjær ut små kakebiter som vist på bildet. Skjær mellom to tannpirkere, på skrå, halvveis ned i kaka.
Gjenta dette på annethvert avmerkede felt, så får du skjært ut seks biter.
Smør på litt smørkrem (jeg brukte smørkrem med melkesjokolade) på de seks flate områdene på kaka.
Legg deretter på de utskjærte bitene, som vist på bildet.
Løft så dette kakelaget over på kaka med mousse og bær.
Smør sjokoladekrem over hele toppen av kaka...
...og legg over et lag utkjevlet fondant.
Klipp bort overflødig fondant. Fjern kakeringen. Hvis du har en kakering som ikke lar seg utvide så mye, kan det være lurt å fjerne den før sjokoladekremen has på toppen av kaka.

Smør inn kaka med sjokoladekrem på sidene, og dekk med fondant. Igjen må overflødig fondant klippes bort, og kanten ned mot fatet må renskjæres, feks med et pizzahjul.
Pynt med en perlebord i skjøtene langs kanten øverst på krona, og ha på valgfri pynt. Jeg hadde noen ferdig tørkede blomster laget av sukkerpasta liggende som jeg brukte. En blondekant nederst pynter opp, men må selvfølgelig fjernes før kaka spises.

Denne kaka bør lages dagen før servering, så den får satt seg litt. Oppbevares i kjøleskap.



2 kommentarer:

  1. Kjempeflott :) Hilsen Anne Brith :) GOD SOMMER!

    SvarSlett
  2. Takk:-) God sommer til deg også, Anne Brith!

    SvarSlett