Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 12. september 2013

Gjærdeig med druesukker

Legger her ut grunnoppskrift på gjærdeig basert på druesukker, etter at jeg prøvde den til brioche med stort hell tidligere en dag. Oppskriften passer for de med fruktosemalabsorbsjon/fruktoseintoleranse.
 
Denne deigen kan brukes til boller, kanelboller, skoleboller, kringler og andre ting en lager av søt gjærdeig, steketiden må bare tilpasses deretter. Oppskriften gir ca 16 boller.
 
600 g hvetemel
75 g druesukker
1 ts salt
1 pk tørrgjær
3 dl melk
 2 egg
75 g smør
 
 Druesukker kjøpt på helsekost.
 
Elt sammen alle ingrediensene bortsett fra smøret, i en kjøkkenmaskin. Når deigen er eltet smidig, tilsettes romtemperert smør som er skåret i små terninger. Elt videre til smøret er jevnt blandet inn. Dekk bollen med plast, og sett til heving ca en time.
 
Når deigen er hevet til dobbel størrelse, lages boller, kanelboller etc, før de igjen settes til etterheving.
 
Pensles med egg før de stekes. Jeg steker gjærbakst ved 220 grader, og steketiden må tilpasses den enkeltes ovn.
Setter her opp mine steketider:
Boller: 8-10 minutter
Kanelboller: 7-9 minutter
Skoleboller (store): ca 15 minutter
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar