Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 16. oktober 2013

Kanelkake med druesukker

Her er det igjen fruktosefri bakst, denne gangen erstattet jeg vanlig sukker med druesukker i kaka. Til kremen brukte jeg Sukrin-melis i stedet for vanlig melis. Oppskriften kan like godt lages med vanlig sukker og melis dersom fruktose tåles.
 
Kanelkake i stor langpanne:
6 store kopper hvetemel
3 store kopper druesukker
4  store kopper kulturmelk
200 g smeltet smør
2 ts natron
8 ts kanel
 
En stor kopp er ca 2 dl.
 
Alt blandes sammen til en jevn deig, trenger ikke kjøkkenmaskin. Stekes i bakepapirkledd langpanne ved 200 grader i ca 20-25 minutter. Avkjøles i forma før glasuren has på.
 
200g smør
ca 6 dl Sukrin-melis
litt vaniljeessens/ekstrakt (som erstatning for 3 ts vaniljesukker)
2 ss kakao
4 ss sterk kaffe
 
Bland alle ingrediensene i en kjele, og la det få et oppkok. Helles varm over kaka. Avkjøles.
 
Sukrin-melis fås kjøpt i dagligvarebutikker med godt utvalg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar