Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 28. november 2013

Makroner med pasjonsfruktkrem

 170 g melis
110 g siktet mandelmel
90 g eggehvite
2 ss sukker
litt gul konditorfarge

Sikt sammen melis og mandelmel.
Pisk eggehviten luftig, og tilsett sukkeret. Fortsett å vispe til du får en blank marengsmasse.
Vend inn det tørre og konditorfarge til det blir en jevn røre.

Sprøyt ut rundinger på et bakepapir, ca på størrelse med en 5-kroning. Jeg brukte en sprøytepose uten tip, og klippet bare et hull i posen.
La kakene tørke på stekebrettet i minst 45 minutter før de stekes. De må helst ikke tørke mer enn 2 timer, etter det vil hevingen i ovnen bli nedsatt.

 Stekes nederst i ovnen på 150 grader i 12-14 minutter. Overflaten skal være lys, mens bunnen skal slippe bakepapiret hvis du prøver å løfte de. Avkjøles.

Pasjonsfruktkrem
150 g hvit sjokolade
2 ss kremfløte
saften av 4 pasjonsfrukter
 
Alle ingrediensene varmes opp til det er smeltet sammen. Avkjøles i kjøleskap. Kremen tykner når den avkjøles. Has i sprøytepose, og sprøytes på makronene. Pass på at du finner to og to makroner som er like på størrelsen som settes sammen med krem mellom. Makronene legges i tett boks, og settes i kjøleskapet til neste dag. Er ikke serveringsklare før etter et døgn, siden de må få tid til å bli seige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar