Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 30. desember 2013

Gulrotkake med druesukker og Splenda

Denne kaka er også bakt med druesukker og Splenda, men den er ikke helt fruktosefri på grunn av gulrøttene. Heldigvis kan poden ha litt gulrøtter, og det betyr også at han kan ha litt gulrotkake så lenge den er uten vanlig sukker.
 
Gulrotkake
1,75 dl druesukker
2 egg
1 ts natron
1 ts kanel
vaniljedråper tilsvarende 1/2 ts vaniljesukker
1,75 dl hvetemel
0,9 dl nøytral olje
2,75 dl revet gulrot

Pisk eggedosis av egg og druesukker, og bland deretter resten av ingrediensene i eggedosisen. Stekes i rund form 22-24 cm i ca 25 minutter på 180 grader. Sjekk med kakenål om den er ferdig. Kaker med kunstig søtning steker raskere enn om de inneholder vanlig sukker.
 
Philadelphiakrem:
90 g smør
200 g Philadelphia
3 dl druesukker
3 dl Splenda
1 ss melk
litt vaniljeessens
 
Pisk alt til en jevn og luftig krem, og dekk kaka med kremen. Kaka er ikke delt i lag, det er kun krem på toppen. Har brukt Wilton tip 2D til å lage rosene på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar