Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 10. april 2014

Grisebinge-kake

 
Veldig mange lager grisebinge-kake, og nå har jeg også gjort det. En hvilken som helst kake kan brukes, bare den har sjokoladekrem på toppen, og selvsagt Kvikk Lunsj rundt kanten.
 
Jeg lagde sjokoladekake med melkesjokoladekrem:
 

 2 egg
1,25 dl druesukker
1,25 dl Splenda
2 ts bakepulver
2 ss kakao
3 dl hvetemel
1 dl melk
110 g smør
 
Pisk eggedosis av egg, druesukker og Splenda. Kok opp melk og smør, og hell dette kokende i eggedosisen. Tilsett det tørre.
 
Stekes i 20-22 cm rund form, 175 grader i 25 minutter. (Vanligvis skal denne kaken bakt med vanlig sukker steke i 45 minutter, men det kunstige søtemiddelet forkorter steketiden)
 
Krem:
300 g smør
2 dl Splenda (tilsvarer 120 g melis)
litt vaniljedråper (tilsvarende 4 ts vaniljesukker)
4 ss kaffe
100 g sukkerfri melkesjokolade
 
Smelt sjokolade sammen med kaffe, og avkjøl litt. Pisk Splenda og smør til luftig krem. Tilsett vaniljedråper og sjokoladeblandingen. Pisk til kremen er jevn og luftig.
 
Avkjølt kake deles i 2-3 lag og dynkes med litt melk. Ha krem mellom lagene og på toppen. Rundt kantene er det mange Kvikk Lunsj, mener å huske jeg brukte 9 eller 10 stk. Siden kaka er fruktosefri pga en av bursdagsgjestene, erstattet jeg litt av Kvikk Lunsjen med sukkerfri kjekssjokolade på en liten del av kaka. Grisene som bader i gjørma er laget av sukkerpasta, og altså ikke fruktosefrie.
 
Både sukkerfri melkesjokolade og sukkerfri kjekssjokolade er kjøpt på Eurospar på Brokelandsheia i Gjerstad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar