Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 18. juni 2014

Ballerina iskake



Her kommer oppskrift på en enkel iskake med Ballerinakjeks, basert på samme oppskrift som jeg også bruker til Oreo-iskake og Daim-iskake.

Kle sidene av en springform (ca 24 cm) med overhead-plast eller plastfolie. Lurt å "lime" plasten fast til sidene ved å spraye med litt formfett. Plasten gjør det veldig mye enklere å få kaka løs fra forma i frossen tilstand
.
Bunn:
1 pk Ballerinakjeks

 Finknus kjeksen og dryss i bunnen av springforma. Pleier knuse kjeksen med kjevle, da blir den ikke helt finmalt som ved å bruke maskin.

Ismasse:
3 eggeplommer
1/2 dl sukker
3 dl kremfløte
1 pk Ballerinakjeks

Pisk eggeplommer og sukker godt sammen, nesten til eggedosis. I en annen bolle pisker du kremfløten til krem. Bland deretter kremen sammen med "eggedosisen", og ha i grovhakka kjeks. Spar noen hele kjeks til pynt hvis ønskelig. Isblandingen helles over den knuste kjeksmassen, og settes i fryseren til den er gjennomfrosset. Tas ut fra fryseren ca 30 minutter før servering. Den trenger nokså lang tid på å tine, og smaker best om den får bli myk til servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar