Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 14. juni 2014

Kake til jente 5 år


Her er bursdagskake til Vilde da hun fylte 5 år! Sjokoladekake med melkesjokoladekrem nederst, og Red Velvet med  kremet vaniljefrosting som øverste kake. Oppskrift på Red Velvet-kaka kommer senere.
Sjokoladekake: 
400 g smør
4,5 dl vann
6 ss kakao
9 dl sukker
3 dl lettrømme
4 egg
1 ts salt
6 ts bakepulver
9 dl hvetemel

Smelt smøret i en stor gryte. Ha i vannet og kakaoen, ta gryta bort fra komfyren, og rør til kakaoen er oppløst. Bland deretter resten av ingrediensene i røra i denne rekkefølgen: sukker, rømme, egg, salt, bakepulver og mel. Blandes til en jevn røre for hånd. Stekes i lita bakepapirkledd langpanne på 200 grader i ca 40 minutter.
Denne kaka ble dekket med et tykt lag melkesjokoladekrem.
Melkesjokoladekrem: 
200 g mykt smør
600 g melis
2 ts vaniljesukker
2 egg
200 g melkesjokolade


Smelt sjokoladen over vannbad eller i mikroen. La den avkjøle til fingervarm. Pisk  smør, 500 g melis og vaniljesukker mykt og luftig. Pisk inn ett og ett egg. Tilsett deretter siste 100 g melis hvis konsistensen er løs. Pisk inn den smeltede sjokoladen, og kremen er klar til bruk.
Til slutt fikk kaka lokk av rosa MMF. Brukte 1,5 porsjon MMF til nederste kake, og 1 porsjon til øverste. Rutemønsteret er laget med lang linjal. Pynten er spiselige perler, sommerfugler og sko laget av sukkerpasta og tiara laget av royal icing




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar