Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 5. juni 2014

Muffins i iskjeks

Is-muffins stod på menyen her da Vilde fylte 5 år. Dette er ikke is, men muffins stekt i iskjeks med amerikansk marshmallows-liknende frosting på toppen. Frostingen er fra Magnolia Bakery sin oppskriftsbok, som jeg kjøpte i New York.
Stek valgfri muffins i iskjeks, eller vanlig muffinsform. Jeg kjøpte kjeksene på Burger King, og de gikk helt fint å bruke som former. Steketiden ble litt lenger enn vanlig.

Magnolia Bakery "Seven-Minute Icing":
3 eggehviter
2 1/4 kopp sukker
1/2 kopp kaldt vann
1 1/2 ss hvit sirup
1/8 ts salt
1 1/2 ts vaniljeekstrakt
1 kopp=240 ml
Bland alle ingrediensene bortsett fra vaniljeekstrakt i en vid bolle over vannbad. Jeg brukte heller en kjele, for da er bunnen flat, og lettere og piske i.
Pisk med mix-master i høy hastighet i 6-8 minutter....
 ...til du kan lage "topper" som ikke faller sammen igjen.
Ta bollen bort fra vannbadet. Tilsett vaniljeekstrakt, og pisk videre i 1 minutt, eller til ønsket konsistens.
Brukes med en gang.
Jeg brukte stor stjernetip og sprøytet på med. Lagde 18 muffins, og jeg hadde da mye krem til overs. Holder nok i hvert fall til 30. Bør spises i løpet av de nærmeste timene, for den blir"sukret" på konsistensen om den står mange timer/til neste dag.

2 kommentarer: