Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 13. juni 2014

Tiara i royal icing

 
Her har jeg laget tiara som ble brukt oppå ei kake. Veldig enkelt å lage med royal icing, må bare være litt forsiktig med de når de har tørket - de er veldig skjøre.
Royal Icing:

1 eggehvite
1/4 ts sitronsaft
3,5 dl melis

 Eggehviten vispes til den er blitt hvit og luftig og tilsettes sitronsaft. Sikt inn melis gradvis til icingen er fast, dvs. at ringene etter vispen ikke siger sammen når du stopper mikseren. En annen måte å teste det på er at man tar litt icing mellom tommel- og pekefinger og drar fingrene fra hverandre. Icingen skal da føles seig, og det skal stå igjen to «topper» mellom fingrene.
Denne oppskriften er hentet fra cacas.no, og er den jeg har som utgangspunkt. Av og til må det mer eller mindre melis til, avhenger veldig på størrelsen på eggehvitene. 
Her har jeg tegnet en tiara på et A4-ark, som jeg har brukt som mal i flere år.
Legg bakepapir over malen. Bruk litt tape, slik at det ligger helt fast på kjøkkenbenken. 
Bruk rund tip, og sprøyt over malen.Pynt med litt perler. 

La tiaraen tørke rundt en hermetikkboks et par dager. Pleier tape fast bakepapiret så det ligger helt fast. 
Etter et par dager løsnes tiaraen forsiktig fra bakepapiret. Vær veldig forsiktig, fort at de går i stykker.
Pleier alltid lage tre stykker hvis jeg trenger en - av erfaring klarer jeg å knuse minst en av de.
 Hvis uhellet skulle være ute, og skaden ikke er altfor stor på tiaraen, går det å lime med et veldig tynt lag melis.
Resten av royal icingen sprøytet jeg ut i ulike fasonger, som jeg bruker som kakepynt ved en senere anledning. Har lang holdbarhet når den oppbevares tørt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar