Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 8. januar 2015

Gulrotkake

Gulrotkake
3,5 dl sukker
4 egg
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
3,5 dl hvetemel
1 3/4 dl nøytral olje
5,5 dl revet gulrot
 
Pisk eggedosis av egg og sukker, og bland deretter resten av ingrediensene i eggedosisen. Fordel deigen i to runde former på 20-22 cm, og stek i ca 25 minutter på 180 grader. Sjekk med kakenål om den er ferdig.

Philadelphiakrem:
120 g smør
10-12 dl melis
6 ts vaniljesukker
2 ss melk
200 g Philadelphiaost
 
Pisk alt til en jevn og luftig krem. Legg en av kakene på et fat, og smør et lag krem over. Legg så over den andre kaka, og dekk alt med litt krem. Lag deretter rosetter eller ønsket mønster med resten av kremen. Har brukt Wilton tip 1B til å lage rosene på toppen.
 
Rosettene er veldig enkle å lage. Det er faktisk en av de raskeste måtene å pynte en kake på, under forutsetning at du har riktig utstyr. Å sprøyte ut en rosett tar deg max 3-4 sekunder uansett hvor mye du har øvd! Wilton tip 1B og 2D er de jeg pleier å bruke. Hold sprøyteposen loddrett mens du sprøyter innenfra midten av rosen. Starte nede inni rosen, og løft sprøyteposen litt opp mens du sprøyter ut litt krem. Ikke slipp taket eller stopp opp underveis i sprøytingen. Sprøyt deretter sakte en runde rundt startpunktet mens du hele tiden holder posen loddrett. Vri posen og tipen på skrå når du avslutter slik at de siste "rosebladene" klistrer seg inntil rosen og du får en jevn avslutning.
 
 
 

 

3 kommentarer: