Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 13. januar 2015

Sjokoladekake med bringebærmousse og melkesjokoladekrem

Her kan du bruke oppskriften på favoritt-sjokoladekaka di! Jeg lagde en sjokoladekake tilpasset form på 28 cm. Kaka delte jeg i to lag og fylte med bringebærmousse, før jeg dekket hele med fløtebasert melkesjokoladekrem. Kaka kan med fordel lages en dag før servering.

Bringebærmousse:
5 dl/400 g bringebær, ferske eller frosne
3 ss vann
4 ss sukker

4 pl gelatin
0,5 dl kokende vann

3 dl kremfløte
2 ss sukker

Bland bringebær, vann og sukker til en jevn masse. Trykk det hele gjenneom en melsikt, for å få bort alle de små steinene. 

Legg gelatin i kaldt vann i 5 minutter. Løses deretter opp i kokende vann.

Pisk kremfløten med sukker.

Hell den varme, smeltede gelatinen i bringebærmassen, og bland den igjen med kremfløten. Blandes med maskin. Fylles i kaka med en gang før den stivner. Jeg delte kaka denne gangen bare i to lag, og synes det var bedre enn tre lag. Da kom laget med bringebærmousse tydeligere frem.

Melkesjokolade-krem:
6 dl kremfløte
200 g Melkesjokolade

Varm kremfløten til den nesten koker.

Trekk kjelen av plata og tilsett sjokoladen i biter. Rør til alt er smeltet sammen. Lurt med en tykkbunnet kjele, den holder bedre på varmen mens sjokoladen smelter.

Settes i kjøleskapet natta over til avkjøling.

Piskes med maskin til den får en luftig konsistens.
 
Dekk kaka med halvparten av kremen, og sprøyt resten over som dekor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar