Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 1. juni 2015

Frost kake med sitrondrops-flak som ispynt

Dette er en sjokoladekake fylt med mini-Smarties og sjokoladekrem til barnebursdag i helga. Kaka er trukket i lyseblå marsmallowsfondant, pynt i hvit sukkerpasta og isfjell laget av hjemmelaget sitrondropsmasse.
 
Sjokoladekake:
375  g hvetemel
375 g sukker
225 g margarin
5,25 dl kefir
1,5 ts natron
3/4 ts salt
3 egg
1,5 dl O'boy-pulver
1,5 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
 
Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt margarinen. Bland vekselsvis tørt og flytende inn i eggedosisen. Helles i smurt rund kakeform på 26 cm. Stekes på 175°C i ca 40-45 minutter.
 
Glasur:
750 g melis
5 ss O'boy-pulver
75 g margarin
5 ts vaniljesukker
Tynn kaffe til passe tykkelse på glasuren 
 
Alt piskes sammen med maskin. Kaka deles i to, og det has litt krem mellom lagene, resten has rundt kaka. Viktig at lokket av fondant er ferdig kjevlet når kaka dekkes med krem. Denne kremen stivner fort, og må dekkes med fondant så fort kremen er tatt på for at det skal bli jevnt og pent.
 
Jeg brukte en porsjon MMF til denne kaka, som jeg farget med Wilton "cornflower blue". Snøkrystallene er laget i sukkerpasta, med utstikkersett fra Søstrene Grene. Borden rundt er også i sukkerpasta, og der har jeg brukt silikonforma jeg har fått fra kakedilla.no
 
Så til isfjellene... Dette er egentlig et stort flak med drops, som jeg har smaksatt med sitronessens og knust i biter.
Jeg googlet litt, og fant en instruksjonsvideo på youtube med fremgangsmåte på hvordan en kunne lage sugar candy.
 
Her kommer oppskriften jeg brukte, oversatt og tilpasset norske måleenheter:
4,4 dl hvitt sukker
1,8 dl hvit sirup
1,2 dl vann
sitronessens
blå farge (Royal Blue fra Wilton brukte jeg)
 
Ha sukker, sirup og vann i en liten gryte, og la det løse seg opp under omrøring, over middels varme (brukte trinn 8-9 av 12 på min komfyr, vet ikke hva det tilsier i styrke på varmen). Når sukkeret er oppløst, settes varmen på fullt, og det gis et oppkok, fortsatt under omrøring. Når det koker, senkes temperaturen (jeg senket til trinn 9-10 av 12 på min komfyr). Nå skal det stå og koke videre uten omrøring, til temperaturen på sukkermassen blir 149-154 grader. Viktig med digitalt termometer som står i gryta hele tiden. Når massen får 149 grader, tas gryta bort fra plata. Tilsett ønsket smak og farge. Hell massen i en ildfast form (min er 33x24 cm) sprayet med formfett. La det avkjøles i forma. Hvelv dropsflaket ut på et bakepapir litt før det er helt hardt og kaldt. La det ligge å stivne skikkelig et par timer på bakepapiret. Knus det i ønskede biter, og legg det i en lufttett boks. Holder seg fint der noen dager.
 
Stikk "isbitene" i kaka rett før servering.
 
Jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften på "Saftig sjokoladekake fra Toten"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar