Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 16. desember 2015

Myke karameller

Hjemmelagde karameller som smelter i munnen! Disse er gode. Alt kokes bare i en kjele og avkjøles til neste dag, så enkle er de også...

 3 dl kremfløte
100 g smør (gjerne litt salt smør hvis du liker kombinasjonen søtt/salt)
125 g lys sirup
180 g sukker

Alt blandes i en tykkbunnet gryte, og kokes opp under omrøring. Senk temperaturen slik at det fortsatt koker (middels varme), og ha i et termometer for å kontrollere temperaturen.
Skal stå og koke til blandingen har 120 grader. Rør om av og til.  
Hell blandningen over i en bakepapirkledd form, ca str 25x25 cm. Jeg brukte en helt vanlig lasagneform 
Dryss over litt flaksalt hvis ønskelig, og sett forma til avkjøling. Blandingen bør stå i romtemperatur til den er nesten avkjølt, deretter i kjøleskap til neste dag. 
Kutt opp i passende biter, og nyt. Kan oppbevares videre i kjøleskapet, ha da matpapir mellom hvert lag så de ikke klistrer sammen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar