Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 4. april 2016

Kakepynt i blå sukkerpasta

Har vært produkttester i 2015 for kakedilla.no, og fikk da tilsendt denne fondanten. Har her laget små blå petunia av fondanten. 
Har brukt petunia-utstikkersettet jeg fikk fra kakedilla.no. Veldig enkelt i bruk, og også lett for unger å bruke.
Kjevle sukkerpastaen ca 2-3 mm tykk, og stikk ut blomster.
Pass på at du har nok melis på begge sider av fondanten, så den ikke fester seg fast i silikonforma. Kan evt også smøre silikon forma med matfett, men jeg foretrekker melis. Legg en av blomstene oppå forma.
Legg den andre delen av forma forsiktig over blomsten. Ikke trykk hardt! Det er bare et lite trykk som skal til for at blomsten får fasong og mønster. Børst av overflødig melis for eksempel med en pensel.

Legg blomstene til tørk. En tom eggekartong er veldig grei å bruke, da beholder blomstene fint fasongen mens de tørker litt. I midten av blomsten blir det en liten grop, som kan fylles med for eksempel perler eller en liten kule av sukkerpasta. Det kan være lurt¨å vente med å legge på for eksempel en sølvkule til blomsten skal brukes, siden sølvkulene ikke holder seg like lenge når de er "tatt i bruk".

Måtte også lage noen sommerfugler.



Pynten settes til tørk, og oppbevares i for eksempel en kakeeske av papp. Da er den holdbar i månedsvis.

Viser her et bilde hvor noen av blomstene er brukt. Bildet er også fra kakedilla.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar