Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 30. desember 2016

Cafe Sting sjokoladekake

Cafe Sting i en annen forkledning enn ellers her. Har lagt ut oppskrift på den tidligere også, og den er fortsatt den samme. Her har jeg pyntet den med alt som smaker godt med sjokolade på.

6 egg
300 g sukker
200 g smør
75 g kokesjokolade
200 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
1,5 ts vaniljesukker

Visp eggedosis av egg og sukker. Smelt sammen smør og sjokolade, og bland det med eggedosisen. Sikt i det tørre.

Stekes i 2 former på 20 cm, nederst i ovnen på 180 grader i ca 33-35 minutter.

Krem
6 egg
3 dl kremfløte
270 g sukker
380 g smør
2 ts vaniljesukker
150 g kokesjokolade

Kok opp egg, kremfløte og sukker mens du hele tiden rører godt. Ha i resten, og rør til det er smeltet. Settes kaldt, ca 6 timer. Pisk opp kremen når den er helt kald, ikke pisk for lenge!

Jeg delte hver kake i to, slik at den totalt ble i fire lag. Ha litt krem mellom lagene, og resten rundt.


Som pynt smeltet jeg en plate kokesjokolade med litt smør i (så den ikke blir helt hard når den stivner). Lot den kjøles ned såpass at den ikke stivnet, og sprøytet den rundt kanten på kaka, slik at noe også rant ned langs kanten. Pyntet med ulik sjokoladesnop, som kokosboller, Kinderegg, marsipanbrød, Kvikk Lunch, Firkløver, Mokkabønner, Daimstrøssel og annet småtteri av sjokolade. 

Bør lages dagen før servering så den får stå og trekke.


2 kommentarer:

  1. Kan man bruke kakeform som er 22 cm istedenfor? Eller burde man holde seg til 20 cm?

    SvarSlett
  2. Du kan bruke 22 cm, men da blir kaka ikke så høy.

    SvarSlett