Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 2. januar 2018

Glutenfri konfirmasjonskake

Begynner å bli en stund siden denne kaka ble laget, men her er oppskrift og fremgangsmåte på en konfirmasjonskake som er grei å få til for de aller fleste. 

Lagde sukkerbrød av denne oppskriften. Brukte glutenfri lys melblanding fra Toro istedet for hvetemel, men i samme mengde. Steketiden kan da reduseres med noen minutter hvis det lages glutenfri variant.

Sukkerbrødet er delt i 3 lag, og mellom lagene er det vaniljekrem, bringebærsyltetøy og krem. Kaka er dekket med et lag krem før den trekkes med marsmallowsfondant. Det som skjæres bort rundt kantene, lages det lomme, knappestolpe, arm og knapper av. Slips og bokstaver er laget av ferdigkjøpt blå sukkerpasta. 

Vanligvis bruker jeg hvetemel til utkjevling av marsmallowsfondant. Siden denne skulle være glutenfri, brukte jeg heller Maizena. Melis blir for klissete.

Til denne kaken trengs:
2 pk Piano vaniljekrem
15 dl fløte
Blå sukkerpasta

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar